Kanada'dan Çin'e Yatak Takımı Ürünlerinde Damping ve Sübvansiyon Soruşturması Hk.

SİRKÜLER:2022- 599

Sayın Üyemiz,

- Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden alınan yazı metni aşağıya çıkartılmıştır.

Ottawa Ticaret Müşavirliğinden yapılan bir bildirime atfen Ticaret Bakanlığından alınan bir yazıda, Kanada Sınır Hizmetleri Kurumu (CBSA) tarafından 5 Ekim 2022 tarihinde yapılan bildirime atıfla;

- Özel İthalat Önlemleri Yasası’nın (Special Import Measures Act-SIMA) 41(1)(a) maddesine göre Çin’den ithal edilen “G.T.P. 9404. Şilte mesnetleri, yaylarla donatılmış veya gözenekli kauçuk ya da plastikten veya herhangi bir malzemeden dahili olarak donatılmış veya doldurulmuş yatak takımı eşyası ve benzeri eşya (şilteler, yorganlar, yatak kılıfları, yastıklar, puflar, baş yastıkları gibi) (kaplanmış olsun olmasın)” kategorisinde belirli ürünlerde alınan nihai karara göre ekte sunulan belgede (Ek-1) belirtilen Çinli firmalar için belirtilen oran ve değerlerde “damping ve sübvansiyon marjı” kararlaştırıldığı;

- Soruşturmaya konu ürünler arasında “-Şilteler: - Gözenekli kauçuktan veya plastik maddelerden olanlar (kaplanmış olsun olmasın) (G.T.P. 9404.21.00.00); -Şilteler:- - Diğer maddelerden olanlar (G.T.P. 9404.29.00.00); -Diğerleri (G.T.P. 9404.90.90.40)” şeklinde verilen G.T.P. numaralarının referans olarak verildiği;

- Bunun yanında, “Canadian International Trade Tribunal (CITT)” tarafından söz konusu ürünlerde Çin’den yapılan ithalatın yerel sanayi kesiminde bir “zarar” oluşturup oluşturmadığına ilişkin yürüttüğü soruşturmanın devam ettiği ve 4 Kasım 2022 tarihinde bu konuda nihai kararın verileceği; 7 Temmuz 2022 tarihinde CBSA tarafından alınan ön karar çerçevesinde uygulanmakta olan “geçici” damping ve sübvansiyon vergisi oranlarının 4 Kasım 2022 tarihine kadar uygulanmaya devam edeceği; bildirilmektedir.

Yazının devamında, CBSA’nın 7 Temmuz 2022 tarihli ön kararı çerçevesinde Çin’e karşı uygulanmakta olan geçici damping ve sübvansiyon vergi oranlarının toplamda “diğer ihracatçılar” için %173,36 oranında iken listede belirtilen firmalar için ise %23,01 ile %163,48 oranları arasında değişiklik gösterdiği (Ek-2), CBSA’nın 5 Ekim 2022 tarihli bildiriminde ise Çin’e karşı kararlaştırılan “damping marjı” “diğer ihracatçılar” için %146,6 iken listede belirtilen firmalar için ise %3,7 ile %71,3 oranları arasında değişiklik gösterdiği, Çin’e karşı “diğer ihracatçılar” kategorisindeki firmalar için kararlaştırılan “sübvansiyon marjı ve değeri” ise %24,1 ve 178,61 CNY/un olduğu belirtilmektedir.

Öte yandan, Kanada İstatistik Kurumu (StatCan) verileri incelendiğinde, “G.T.P. 9404. Şilte mesnetleri, yaylarla donatılmış veya gözenekli kauçuk ya da plastikten veya herhangi bir malzemeden dahili olarak donatılmış veya doldurulmuş yatak takımı eşyası ve benzeri eşya (şilteler, yorganlar, yatak kılıfları, yastıklar, puflar, baş yastıkları gibi) (kaplanmış olsun olmasın)” kategorisindeki tüm ürünlerde;

- Kanada’nın dünyadan ithalatının 2019, 2020 ve 2021 yıllarında sırasıyla 3,5 milyar USD; 2,9 milyar USD ve 3,3 milyar USD olduğu,

- Kanada’nın bir numaralı ithalat partneri olan Çin’den ithalatının 2019, 2020 ve 2021 yıllarında sırasıyla 328 milyon USD; 313 milyon USD ve 361 milyon USD olduğu,

- Kanada’nın 2021 yılında anılan ürünlerde Çin’den sonra ikinci sırada yer alan ABD’den ithalatının 229 milyon USD; üçüncü sıradaki Meksika’dan ithalatının 35 milyon USD ve bu ülkeleri takip eden Hindistan ve Pakistan’dan ithalatının ise sırası ile 21 milyon USD ve 9 milyon USD olduğu, ifade edilmektedir.

Türkiye’nin, Kanada’nın anılan ürünlerdeki ithalatının dünya sıralamasında 19. Sırada olduğu, Kanada’ya bu ürünlerde ihracatımızın 2019, 2020 ve 2021 yıllarında sırasıyla sadece 723 bin USD, 916 bin USD ve 1,1 milyon USD olduğu, 2019, 2020 ve 2021 yıllarında dünyaya ihracatımızın sırasıyla 296 milyon USD, 398 milyon USD ve 459 milyon USD olan söz konusu ürün grubuna yönelik olarak CBSA tarafından Çin’e karşı nihaileştirilen damping ve sübvansiyon marjlarının ihracatçılarımız açısından Kanada pazarında önemli fırsat oluşturabileceği, burada oluşabilecek fiyat avantajının yanı sıra, özellikle tasarım, kalite ve ürün standartları bakımından Kanadalı alıcı firmaların talep ve beklentilerinin karşılanması hususunun Kanada pazarına giriş açısından büyük önem arz ettiği belirtilmektedir.

Kanada pazarında Çin’den sonra ikinci sırada yer alan ABD ile Meksika’nın, USMCA kapsamında avantajlı biçimde Kanada pazarına tedarik sağladığı dikkate alındığında, alınan karardan en fazla avantaj sağlama potansiyeli olan ülkeler olarak öne çıkma ihtimalleri olduğu dile getirildiği ifade edilmektedir.

Ekleri:

1- Çinli Firmalar İçin Damping Marjları ve Sübvansiyon Miktarları (3 Sayfa)

2- Tahmini Damping Marjları, Tahmini Sübvansiyon Miktarları ve Geçici Vergiler (2 Sayfa)