Ürün Bildirim İade Talepleri Hk.

SİRKÜLER:2021-133

Sayın Üyemiz,

  • T.C. Erzurum Valiliği İl Tarım ve Orman Müdürlüğü’nden alınan yazı metni aşağıya çıkartılmıştır.

Bakanlığımıza yapılan başvurularda; Müdürlüklerinizce incelenen ürün bildirimlerinin yeniden değerlendirilmesi veya ürün bildiriminde beyan edilen bilgi ve belgelerde değişiklik yapılması talep edilebilmektedir.

Bilindiği üzere bitkisel gıda ve yemlerin ithalatında "Bitkisel Gıda ve Yem İthalatının Resmi Kontrollerine Dair Yönetmelik" kapsamında yapılan resmi kontroller "Ön Bildirim Kontrolleri" ve "Fiili İthalat Kontrolleri" olmak üzere iki aşamada, Ön bildirim ise "Ürün Bildirimi" ve "Sevkiyat Bildirimi" olmak üzere iki aşamada yapılmaktadır.

Ürün Bildirimi: Üreticisi, ihracatçısı, ithalatçısı, bileşeni, etiketi, menşei aynı olan her bir ürün için bir defaya mahsus olmak üzere ürüne ait bilgi ve belgelerin ilgililer tarafından GGBS'ye girişinin yapılmasını,

Sevkiyat bildirimi: Onaylanan ürün bildirimlerine ait ürünlerin her bir ithalat başvurusu için ilgililer tarafından; sevkiyata ait bilgi ve belgelerin (sertifika, ürün miktarı, ithalatın yapılacağı gümrük idaresi, antrepo bilgileri, resmi kontrol talep edilen tarih, parti/lot no, çıkış ülkesi gibi) GGBS'ye girişinin yapılmasını, ifade etmektedir.

Bu kapsamda, Bakanlığımıza yapılan başvuruların azaltılması, uygulamada birlikteliğin sağlanması ve ithalatçıların mağduriyet yaşamaması açısından Ürün Bildirimi incelemelerinde gerekli hassasiyetin gösterilmesi önem arz etmektedir.

Ön Bildirim ve Fiili ithalat Kontrollerine ilişkin çeşitli sebeplerle Bakanlığımıza yapılacak başvurularda aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi ve buna göre başvuru yapılması uygun görülmektedir.

A- incelemeye Gönderilmemiş Ürün Bildirimleri

1- İthalatçı Firmanın Yanlış Seçilmesi

GGBS Ön Bildirim sistemi üzerinden ürün sınıfı, ürün adı, markası ve ithalatçı firma bilgisi girişi yapılarak ödeme işlemi yapılmış ancak henüz İl Müdürlüğü incelemesine gönderilmemiş ürün bildirimlerinde, ithalatçı firmanın yanlış seçilmesi durumunda: ilgililerin Bakanlığa yazılı yapacakları ücret iadesi talepleri olumlu kabul edilir ve ücret iade işleminin yapılması için Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı Merkez Döner Sermaye İşletme Müdürlüğüne bilgi verilir.

İthalatçı tarafından bildirimin onaya gönderilmesi durumunda bildirim İl Müdürlüğü tarafından incelendiğinden ücret iadesi yapılamaz ve bunun için Bakanlığa yapılan başvurular reddedilir.

B- inceleme Aşamasındaki Ürün Bildirimlerinde;

1- Ürün bildirimine eklenmeyen belgeler, beyan edilen bilgi ve belgelerde yazım hataları olması ve/veya beyan edilen bilgi ve belgelerde ilgililer tarafından değişiklik talep edilmesi durumunda, İl Müdürlüğünce veya Genel Müdürlüğümüz tarafından en fazla iki kez iade edilir.

C- Onaylanmış Ürün Bildiriminde:

1- Beyan edilen GTİP'in değişecek olması durumunda,

2- Ürün adının ve markasının eksik veya hatalı girilmesi durumunda,

3- Bileşen listesinde ve/veya etiketinde içeriğin azalan sırada verilmemesi durumunda,

4- Bileşen listesinde bileşenlerinde veya diğer bilgilerinde yazım hatan olması durumunda,

5- Ürünün kullanılacağı yere ilişkin beyanın değişecek olması durumunda,

6- Ürüne ilişkin etikette düzeltme yapılmak istemesi durumunda,

7- Menşe ülkenin değişecek olması durumunda, (üretici bilgisi girilmiş veya sunulan belgede üretici bilgisi ya da menşe ülke bilgisi varken, bildirim sayfasında hatalı menşe seçilmiş ve bildirim bu şekilde onaylanmış ise bildirim güncellemeye açılır),

8- Üretici veya ihracatçının sistemde birden fazla kaydının olması durumunda hatalı kayıt seçilmiş ise üretici ve/veya ihracatçı adı ve adresi değişecek olması veya üretici firma beyanı yapılmayan bildirimlerde üretici firma bilgisinin eklenmek istenmesi durumunda,

9- İthalatçının birden fazla kaydı varsa (şubeleri vb.) ve asıl ithalatçı kaydı dışında farklı kayıt (şubeler vb.) üzerinden başvuru yapılması durumunda,

10- Ürün Sınıfının değişecek olması durumunda,

ilgililerin Genel Müdürlüğe yazılı başvurusu ve "1-9. maddelerdeki" talepler için Destek Hizmetleri Merkez Döner Sermaye Ücretleri Listesinde ürün bildirimi için belirlenen ücretin yarısının ödenmesi ve dekontun dilekçe ekinde gönderilmesi durumunda GGBS üzerinden iade veya güncellemeleri yapılabilir. "10." madde de belirtilen talep uygun görülmesi halinde bildirim iade edilir bu işlem için döner sermaye ücreti talep edilmez.

Onaylanmış Ürün Bildiriminde;

11- İthalatçının C-9uncu madde haricinde yanlış seçilmiş olması durumunda,

12- Bileşen listesinde Türk Gıda/Yem Mevzuatına uygun olmayan bir bileşen olması durumunda,

13- Bileşen listesinde beyan edilen miktar ve oranlarda hata olması durumunda,

14- Bileşen listesi ile ürün etiketinin içerik yönüyle uyumlu olmaması durumunda,

15- TPS belge numarası düzenlenmiş olması durumunda, güncelleme talep edilemez.. Bu ürün bildirimlerine ilişkin ürün bildirimi ücretinin iadesi talep edilemez.

Ç- Onaylanmış Sevkiyat Bildiriminde;

1- Gümrük müdürlüğü ve/veya antrepo bilgilerinin

2- Ürün miktarı ya da miktara ilişkin birimin,

3- GTİP,

4- Sertifika numaraları,

5- Yükleneceği ülke,

6- Gümrük Müdürlüğüne tahmini yarış tarihi, (bu veri alanı sadece Sistem Yönetici tarafından değiştirilebilmektedir.)

vb. sevkiyat bildiriminde talep edilen bilgilerin değişecek olması durumunda sevkiyat bildirimi İl Müdürlüğü veya Genel Müdürlüğümüz tarafından ilgililere iade edilir.

D- Reddedilen Ürün ve Sevkiyat Bildirimlerinde; 

Yazılı olarak İl Müdürlüğü veya Genel Müdürlüğümüze talep edilen hususla ilgili detaylı bilgi ve belgeler ile başvuru yapılır.

Yapılan değerlendirme sonucunda Ön Bildirimin ilgiliye iadesine karar verilmesi durumunda Genel Müdürlüğümüz tarafından Ön Bildirim yeniden değerlendirilmek üzere İl Müdürlüğü'ne iade edilir.

Talebin uygun görülmemesi durumunda durum ilgiliye yazılı olarak bildirilir. Reddedilen ürün bildirimlerine ilişkin ücret iadesi yapılmaz.

E- İthalat Onay Sayfası ve TPS Sistemi;

Resmi kontrolleri tamamlanarak TPS Uygunluk Belge Numarası düzenlenmiş bir ürün için;

1- Sistem tarafından TPS'nin ithalatçının vergi numarası yerine TC Kimlik Numarası adına düzenlenmiş olması durumunda İl Müdürlüğüne yapılacak başvuru üzerine doğru veri girişi TPS sisteminde yapılır. GGBS sisteminde firma kayıt sayfasında gerekli güncelleme yapılır.

2- Sevkiyata konu ürün için ilgili gümrük idaresi tarafından sevkiyat bildiriminde beyan edilen GTİP'den farklı bir GTİP belirlenmesi, (kimyahane raporu veya tarife cetvelindeki yeri hakkında detaylı bilgi ile başvuru yapılır)

3- Tahıl, bakliyat, küspeler vb. ürünlerin sevkiyat bildiriminde beyan edilen ürün miktarı ile gümrük idaresi tarafından belirlenen miktar arasında %3’e kadar fark olması.

4- Sevkiyat bildiriminde beyan edilen miktara ait birimde (kg, ton, lt, adet vb.) ilgililer ve/veya gümrük idaresince değişiklik talep edilmesi.

5- Ürünün bir kısmının başka bir firmaya devredilmesi nedeniyle ithalatı yapılacak ürün miktarının değişecek olması,

durumunda, 1 'inci durum için döner sermaye ücreti tahsil edilmez, 2 ve 4'üncü durumlar için İl Müdürlükleri Döner Sermaye İşletmeleri Birim Fiyat Listesinde yer alan, ürünün resmi kontrolünün yapıldığı yer dikkate alınarak, "Gıda, Gıda İle Temasta Bulunan Madde ve Malzemeler ile Yem ithalat İzinleri (Gemi ve Silo Hariç)" veya "Fiili İthalat İşlemleri Müracaatında Limanda Yanaşık Bulunan Gemide ve Silolardaki Herbir Ürün Çeşidi İthalat İzinleri" ücretinin yarısı tahsil edilir.

Açıkta bulunan gemilerden daha önce "Fiili İthalat İşlemleri Müracaatında Açıkta Bulunan Gemide Herbir Ürün Çeşidi İthalat İzinleri" ücreti tahsil edildiğinden bu ürünler için yapılacak düzeltme ve devir başvurularında "Fiili ithalat işlemleri müracaatında limanda yanaşık bulunan gemide ve silolardaki herbir ürün çeşidi İthalat İzinleri" için belirlenen ücretin yarısının tahsil edilmesi uygun görülmektedir..

Ayrıca devir veya ithalattan vazgeçilmesi vb. sebeplerle TPS Uygunluk Belge Numarasının iptalinin talep edilmesi durumunda, iptal için İl Müdürlüğünce döner sermaye ücreti talep edilmemesi gerekmektedir.

F- İl Tarım ve Orman Müdürlüğünün Ürün Bildirimi veya Sevkiyat Bildirimini yeniden değerlendirmek istemesi durumunda;

Onaylanan veya reddedilen ürün bildiriminde, ürün bildirimini inceleyen resmi kontrol görevlisi veya İl Müdürlüğü ithalat birim sorumlusu tarafından bildirimde yeniden inceleme yapılmak istenmesi durumunda, ilgili personel tarafından sistem yetkililerine (selim.kaplan@tarimorman.gov.tr, fatih.kaya@tarimorman.gov.tr, fatih.cihan@tarimorman.gov.tr) değerlendirmeyi de içerecek şekilde e-posta gönderilir.. Genel Müdürlük tarafından yapılacak değerlendirme sonrasında bildirimin onay/ret durumu kaldırılarak ürün bildirimi yeniden değerlendirilmek üzere İl Tarım ve Orman Müdürlüğü'nün incelemesine açılacağı ifade edilmektedir.